29 September 2008

Idag har vi skrivit rent den preliminära projektplanen samt tidsplaneringen.

För en vecka sedan var vi på Tropicariet i Kolmården då vi passade på att kika på en sällsynta fågelarter och reptilskelett.

Tidsplanering

v. 39 Tropicarium

v. 40 Resa till Naturistoriska Riksmuseet.

v. 41 FOKUSVECKA.

v. 42 Samla fakta + kontakta Naturhistoriska.

v. 43 Samla fakta. Förbereda resan.

v. 44 HÖSTLOV.

v. 45 Skrivning av intervju. Samla fakta.

v. 46 - | | -

v. 47 Naturhistoriska Riksmuseet

v. 48 Sammanställning av fakta samt intervjuer.

v. 49 - | | -

v. 50 Deadline inför faktainsamling.  
v. 51 FOKUSVECKA.

v. 52 JULLOV.

v. 1 JULLOV.

v. 2 JULLOV.

v. 3 Påbörja dissekering av fågel.

v. 4     D

v. 5     I

v. 6     S

v. 7     S

v. 8     E

v. 9     K

v. 10   T

v. 11   I

v. 12   O

v. 13   N

v. 14 Deadline för dissektion.

v. 15 Planera resan till Gotland.

v. 16

v. 17

v. 18

v. 19

v. 20

v. 21

v. 22

v. 23

v. 24 DEADLINE.

v. 25 Finslipning.

v. 26 Uppsättning av utställning samt träning och repetering av fakta.

v. 27 REDOVISNING.


Projektplan (preliminär)


1. Bakgrund:


Vi ville göra någonting som var intressant teoretiskt men som också gick att genomföra rent praktiskt. Tidigare på biologilektionerna hade vi studerat evolution, ett ämne som vi båda fann fascinerande och värt att lära sig mer om. Eftersom ämnet är så brett valde vi att nischa oss inom släktet fåglar, då de är närbesläktade med dinosaurierna.


Vi ville även få med en resa och ett praktiskt arbete, vilket passade bra med det ämne vi valde att studera.


2.1 Syfte: Vårt syfte med detta projekt är att beskriva fåglars konstruktion, anatomi, morphologi, och deras evolutionära historia.


2.2: Metod: Vi ska besöka Naturhistoriska Riksmuseet för att intervjua forskare, samt studera deras fågelskelettsamling för att lära oss om deras anatomi och skillnaden mellan arter. Vi ska fotografera mycket och på så sätt dokumentera vår resa.

  Vi ska samla tillräckligt mycket fakta för att genomföra en utställning, antagligen genom att läsa mycket böcker, artiklar samt intervjuer med experter inom ämnet.

  Etologiska studier på Kolmårdens Djurpark ska hjälpa oss att förstå hur fåglar beter sig.

  Vi planerar att genomföra en dissektion av en eller flera fågelarter, för att på så sätt kunna visa på likheter och olikheter hos olika arters anatomi.

   För att öka vår kunskap inom evolution och tidigare utdöda arter, har vi planerat att resa till Gotland för att samla fossil för att jämföra dem med nutida djur.


2.3: Frågeställning:


  • Hur ser fåglars anatomi ut?

- Hur kan fåglar flyga?

            - Vad skiljer dem från däggdjur?

  • Hur är fåglars släktskap med utdöda arter?

- Kan man dra paralleller mellan flera undra miljoner år gamla fossil och nutidens fåglar?

  • Hur beter sig fåglar?

- Hur ser deras boplatser ut?

  • Hur ska vi få tag på en fågel att dissekera?
  • Hur ska vi lägga upp utställningen för att den ska bli intressant?

3. Slutprodukt:


Vi ska sammanfatta vårt arbete med en utställning som vi ska visa i skolan. Vår utställning ska innehålla en teoretisk del i form av text, ett fågelskelett (modell), en fossilsamling, ben från olika fåglar som kan jämföras samt fotografier och bilder. Vi ska även ha en interaktiv del där besökarna själv kan delta och lära sig mer om vårt projekt. Den ska innehålla en liten frågesport, en "gissa benen"-tävling och dylika saker.

  Som utvärdering har vi en blogg där vi redovisar hur vårt arbete går, och vad vi lärt oss.


.


Minischema

Vi hann inte publicera ett inlägg förra lektionen, så det kommer en liten redogörelse nu.

Vi har fått besked från Valarie om att vi kan åka med upp till Stockholm (Naturhistoriska Riksmuseumet) den 2/10. Har även börjat på ett schema över hur vi ska lägga upp arbetet under året. Som det ser ut nu ska vi börja med den teoretiska, fakta delen. Kanske hinner vi även börja med att "stycka" fågeln, vi har pratat med Martin om han kan hjälpa oss lite med den delen. Vi har även eventuella planer på att fara till Gotland i vår för att samla ihop en fossilsamling till vårt arbete, dock är det inte bestämt än.

Fortsatt arbete med projektplaneringen skedde. Det var allt för denna gång.

Projektplanering

Detta är ett lite försenat inlägg, men det torde inte göra någon större skillnad hoppas vi på.


16/9- Vi har idag skapat en tankekarta med allt det grundläggande som vi ska göra och vill ha med i vårt projektarbete. Tankekartan ser ni nedan. Vi har även börjat skriva vår projektplan, och planerar att få den färdig vid nästa lektiontillfälle eller ännu bättre innan dess.


Vi har funderat ut vad vi måste ta tag i härnäst, då i form av kontakter, bokningar, och dylika tillfällen. Vi ska snarast planera in en tid på Naturhistoriska riksmuseumet, samt finna ett sätt att få tag på ett passande objekt för den obduktion som vi har tänkt att genomföra.


Eftersom vi fick höra att klass Nh08 ska åka upp till Stockholm, och då besöka Naturhistoriska, så har vi talat med Valarie om det kan vara möjligt att åka med upp. Vi väntar nu på besked, men hoppas på det bästa. (Annars får vi helt enkelt finna ett annat tillfälle.)


Tankekarta


Välkommen till Projekt Evolution.


Hej och välkommen till vår blogg samt kombinerade loggbok. Här kommer vi att skriva och rapportera om vårt skolprojekt på ämnet evolution.

Idag har vi strukturerat upp vad vi kommer att inrikta oss på i vårt projekt samt lite av sakerna vi vill genomföra och ta reda på mer om.

Mål: Att fördjupa oss i ämnet biologi -> evolution -> utdöda arter, och hur spår av deras sätt att leva, deras anatomi etc. går att finna i nu levande varelser.

Idag har vi gjort en tankekarta som vi kommer att publicera på bloggen vid ett senare tillfälle. Vi har dessutom brainstormat idéer om vilka delar vi tycker är viktiga att ta med i arbetet.

Som en liten extra kul ide har vi dessutom beställt pins med vårt projektnamn, samt namnet på gruppmedlemmarna. Detta för att öka sammanhållingen. :)

RSS 2.0