Projektplan (preliminär)
1. Bakgrund:
Vi ville göra någonting som var intressant teoretiskt men som också gick att genomföra rent praktiskt. Tidigare på biologilektionerna hade vi studerat evolution, ett ämne som vi båda fann fascinerande och värt att lära sig mer om. Eftersom ämnet är så brett valde vi att nischa oss inom släktet fåglar, då de är närbesläktade med dinosaurierna.
Vi ville även få med en resa och ett praktiskt arbete, vilket passade bra med det ämne vi valde att studera.
2.1 Syfte: Vårt syfte med detta projekt är att beskriva fåglars konstruktion, anatomi, morphologi, och deras evolutionära historia.
2.2: Metod: Vi ska besöka Naturhistoriska Riksmuseet för att intervjua forskare, samt studera deras fågelskelettsamling för att lära oss om deras anatomi och skillnaden mellan arter. Vi ska fotografera mycket och på så sätt dokumentera vår resa.
Vi ska samla tillräckligt mycket fakta för att genomföra en utställning, antagligen genom att läsa mycket böcker, artiklar samt intervjuer med experter inom ämnet.
Etologiska studier på Kolmårdens Djurpark ska hjälpa oss att förstå hur fåglar beter sig.
Vi planerar att genomföra en dissektion av en eller flera fågelarter, för att på så sätt kunna visa på likheter och olikheter hos olika arters anatomi.
För att öka vår kunskap inom evolution och tidigare utdöda arter, har vi planerat att resa till Gotland för att samla fossil för att jämföra dem med nutida djur.
2.3: Frågeställning:
- Hur ser fåglars anatomi ut?
- Hur kan fåglar flyga?
- Vad skiljer dem från däggdjur?
- Hur är fåglars släktskap med utdöda arter?
- Kan man dra paralleller mellan flera undra miljoner år gamla fossil och nutidens fåglar?
- Hur beter sig fåglar?
- Hur ser deras boplatser ut?
- Hur ska vi få tag på en fågel att dissekera?
- Hur ska vi lägga upp utställningen för att den ska bli intressant?
3. Slutprodukt:
Vi ska sammanfatta vårt arbete med en utställning som vi ska visa i skolan. Vår utställning ska innehålla en teoretisk del i form av text, ett fågelskelett (modell), en fossilsamling, ben från olika fåglar som kan jämföras samt fotografier och bilder. Vi ska även ha en interaktiv del där besökarna själv kan delta och lära sig mer om vårt projekt. Den ska innehålla en liten frågesport, en "gissa benen"-tävling och dylika saker.
Som utvärdering har vi en blogg där vi redovisar hur vårt arbete går, och vad vi lärt oss.
.
Hej tjejer.
Lite kommentarer från mig...det blir ju på detta sätt ni får feedback från mig. Om ni inte vill det får ni säga till! :)
I er bakgrund skriver ni i fel tempus, ni ska skriva "i framtid" - vi kommer att, vi ska göra...Nu skriver ni som att ni redan har gjort. Det blir lite konstigt. Ändra gärna er bakgrund.
Ni har inte med alla delar i ert syfte/ frågeställningar: t.ex. Gotlandsresan. Vad är syftet? Boende, mat, resa, fältstudier? Det är också viktigt att ni tillsammans med Martin reder ut hans roll i ert projekt. Jag anser att ni ska verka så självständigt som möjligt.
Men projektplanen är en bra utgångspunkt och jag tycker att den fungerar.
//Fröken Malin.//